JÁTÉK – JÁTÉK – JÁTÉK és megint JÁTÉK!!! 🙂
A kisgyermekek legfőbb tevékenysége, amely során észrevétlenül tanulnak, fejlődnek.
Ne tanítsunk tehát, hanem játsszunk!
Sokat és változatosan!
Minden nap! …és a játék során nem csak a gyerek fejlődik, hanem a szülővel/nevelővel való kapcsolata is mélyül és talán nekünk felnőtteknek sem árt meg, ha néhány órára újra gyerekek lehetünk! 🙂
Az alábbiakban olyan – közismert és kevésbé ismert – játékokat, tevékenységeket és eszközöket gyűjtöttünk össze, amelyek a gyerekek fejlődését szolgálják és jó szórakozást biztosítanak az egész családnak.
A felsorolás nem teljes, talán vége sem lenne, ha minden általunk ismert játékot felsorolnánk, de reméljük, mindenki talál neki tetszőt ezek közül is és ezzel hozzájárulhatunk, hogy saját gyermekével vagy akár szülinapi zsúr alkalmával kisebb gyerekcsoporttal vidáman és játékosan teljen az idő 🙂
Tehát ha csak egy indító ötlet kell, az alábbi játékok közül lehet bátran válogatni, a többi majd úgyis jön magától! 🙂
Beszéd, szókincs
Szólánc (róka, alma, asztal, láb, bolt, térkép…stb.)
Mit visz a kishajó? (adott hanggal kezdődő szavak gyűjtése, pl.: mit visz a kishajó „m”-mel? – macit, málnát, méhecskét)
Mondd az ellentétét! (kicsi-nagy, hideg-meleg)
Mondd másképp! (megy, sétál, gyalogol)
Mesélés képekről (mit lát a képen, később meséljen hozzá történetet)
Barkochba játék (az asztalon vagy a szobában lévő tárgyakból, megegyezés szerint)
Közös mese készítése mondatonként (mindenki egy mondatot mond hozzá)
Repül a, repül a … (ha repülő dolgot hall feláll, ha eltéveszti zálogot ad, pl.: fecske, helikopter)
Észlelés, figyelem, memória, gondolkodás
Cselekvéssort látás útján utánoz, ill. az ellentétét csinálja (pl.: feláll-leül, kimegy-bejön, balra ugrik-jobbra ugrik)
Mi változott játék (tárgyakkal, később képekkel, pl.: sorrend, hiányzik vmi)
Mi a különbség játék (tárgyakkal, később képekkel, pl.: ceruza, toll, a gyerek füle az egyik képen fordítva van, vagy vmi hiányzik róla, vagy más a színe)
Memória játék (Minden kártyából két teljesen egyforma van, pl.: két autó, két labda. A párokat – minimum 5 pár – összekeverjük és háttal felfelé az asztalra rakjuk rendezett sorokban. Mindenki egymás után felfordíthat kettőt úgy, hogy lappal felfelé egy pillanatig a helyén hagyja, amíg mindenki megjegyezheti, utána visszafordítja. Amennyiben sikerült egy párt megtalálnia elteszi és újra húzhat, amíg sikertelenül nem jár. Az nyer, aki a legtöbb párt találja meg. Fokozhatjuk az örömünket azzal, hogy a kártyákat is mi magunk készítjük el a gyermekkel közösen.)
Érzékelés,manipuláció és minden…
Építés kockából
Kártyajátékok
Gyöngyfűzés
Zsákbamacska (szatyorban eldugott tárgyak, mi lehet az, írja le szóban, majd találja ki)
Mozaikok (termések: búza, kukorica, rizs, bab; falevelek, papírtépkedés, gyöngyök, fonalak ragasztása kartonra)
Sorminták (színes korongok, színes pálcikák, nyomdázás)
Ritmus (taps versre, zenére)
Labirintusok (vonalhúzása útvesztőben pl.: kutyától a csontig)
Mondd utánam! (szavak, mondatok, számsorok)
Utcarajz készítése csomagolópapírra (esetleg papírházak, fák, emberek)
Dominók (saját készítésű plusz élmény!)
Ujjal festés
Festés ecsettel
Rajzolás ceruzával, zsírkrétával papírra, táblakrétával táblára vagy járdára/betonozott felületre
Formák körülrajzolása belülről (kartonból zsilettel kivágott forma helyét ceruzával körülrajzolja a gyerek)
Formák körülrajzolása kívülről (a már előzőekben kivágott formákat a szélénél támasztott ceruzával kívülről vezetve rajzolja körül)
Gyurma, agyag, só-liszt
Bábkészítés (termések, rongy, hurkapálcika, fakanál, vatta)
Labda (pattogtat, gurít, dob, rúg)
Homokozó – látszólag „csak” homokozó, de hihetetlenül sokoldalú fejlesztő értéke van, így akár órákon át!!! 🙂
– – –
NÉHÁNY MOZGÁSOS JÁTÉK:
Sétálunk
A gyermekek láncban kezet fognak. A vezető után mennek sorba a többiek, a kővetkező vers ütemére lépkedve:
„Sétálunk, sétálunk, Egy kis dombra lecsücsülünk, csüccs!” A „csüccs”-nél mindenki gyorsan leguggol. Aki feldől és a földre ül, legközelebb jobban fog vigyázni, hogy guggolva maradjon.
– – –
Ugra-bugra
Rajzoljunk a földre két sorban köröket olyan távolságra, hogy az egyikből a másikba a gyermekek át tudjanak ugrani. Ha van lapos karikánk (hajtókarika), akkor azokat is elhelyezhetjük a földön. Különböző módon ugorhatnak egyik karikából a másikba:
Ø páros lábon
Ø fél lábon
Ø váltott lábbal
Ø oldalazva
Ø hátrafelé stb.
A gyermekek korának és ügyességi fokának megfelelően növelhetjük az ugrótávolságot. Sohasem baj, ha egy kis nehézséggel kell megküzdeniük, az magabiztosságot és önbizalmat kölcsönöz a gyerekeknek. A köröket cikk-cakk alakban is elhelyezhetjük, így érdekesebb lesz a játék.
– – –
Kötéltáncos
Bottal vagy krétával hosszú vonalat rajzoljunk a földre, vagy egy hosszú zsinórt/fürdőköntös övét tesszük a padlóra/szőnyegre, esetleg szigetelőszalagot ragasztunk le, ez lesz a „kötél”, amelyen a kötéltáncosnak végig kell sétálnia. A haladás lassan történjen, különben a „mélybe” esik az egyensúlyozó. A különböző feladatokat egymás után végzik a gyermekek, a többiek sorba ülve figyelnek, mintha cirkuszban volnának. A kötéltáncos mehet:
Ø egyszerű lépésekkel,
Ø láblendítéssel,
Ø felhúzott térdekkel,
Ø oldalazva,
Ø lábujjhegyen,
Ø sarkon,
Ø hátrafelé stb.
Mint az igazi kötéltáncosok, két karját kitárhatja, hogy könnyebb legyen egyensúlyozni. Egyenes vonal helyett hullámos, cikcakk, kör alakú pályán is haladhatnak a mutatványosok. Ha elég hosszú a bejárnivaló, akkor megbeszélhetjük azt, hogy ha bizonyos helyre elért az egyik gyermek, akkor már Jöhet a következő, így folyamatosan többen végezhetik egyszerre a feladatot.
– – –
Óriások—törpék
A gyermekek libasorban körbe járnak. Ne menjenek túl közel egymáshoz, hogy könnyebben tudjanak mozogni.
Ha azt mondjuk, hogy „Óriások”, akkor mindenki lábujjhegyen járva kezét a magasba emeli, és úgy halad. „Törpék” kiáltásra leguggolva mennek. Felváltva mennek így meg úgy és ha már elfáradtak, akkor „Bumm” kiáltásra gyorsan leülhetnek a földre. Rövid pihenő után folytatni lehet a játékot.
– – –
Mászó iskola
Kellék: mindenféle bútor. vasalódeszka, tornaszer stb.
A rendelkezésünkre álló bútorokból állítsunk össze hosszú mászó pályát, amelyen a gyermekek egymás után végigmásznak. Az összeállításnál figyeljünk arra, hogy a nehézségi fok megfeleljen a gyermekek életkorának és ügyességi szintjének. Elég változatos legyen, hogy szívesen másszanak végig rajta. Többszöri átmászás után változtathatunk a feladatokon, a sorrenden. Vigyázzunk a balesetveszélyre, nehogy szálka menjen kezükbe, lábukba. Leesés, becsípés, feldőlés fenyegethet ezért legyünk elővigyázatosak!
Ilyen lehet például egy összeállítás: Az egyik fal mentén, támlával a szoba közepe felé sorban állnak kis székek. Négykézláb kell végigmenni mint a vályúban. Közben egy magasabb széken vagy asztalon kell átmászni. Kanyarba érve az utat folytatni, megint egy magasabb asztal, amelyről le kell ugrani, guggolva leérkezni, és beállni a sor végére.
Ezt az egyszerű mászást vég nélkül bővíthetjük vasalódeszkára rámászni, rajta végigkúszni (a deszka két széken nyugszik, ügyelni kell a leesés veszélyre!) vagy megtámasztott deszkán lecsúszni, vagy a deszkán végigcsúszva a földre lebukfencezni, utána hasra fordulni, majd a „híd” alatt mint egy hajó végigkúszni, széket, zsámolyt egymástól kicsit messzebb tenni, hogy át kelljen mászni a levegőben.
Indulásnál feláll az első gyermek, utána sorban a többi. Előre beszéljük meg, ha bizonyos helyre kerül az előző gyermek, akkor indulhat a következő. Elegendő távolságot kell hagyni egymás között, hogy ne akadályozzák egymás mozgását. Mivel különböző gyorsasággal haladnak, gondoljunk a lassúbbakra, hogy ne képezzenek akadályt a többieknek. Senkit se siettessünk, inkább bátorítsunk. Akik már végeztek a feladattal vagy még várnak arra, hogy ők következzenek, azok bátoríthatják az éppen mászó gyereket, mint egy sportversenyen drukkolhatnak neki. Aki végigment az beáll a sor végére és ha ő következik, megint végigmehet. A jól megszervezett menetnél nem állnak sokáig a gyermekek, folyamatosan végzik a feladatot. Ezért előbb mutassuk be, hogyan kell minden előírást elvégezni, gyakorlat közben ne legyen kétsége senkinek, hogy mit kell csinálnia. Ahol segítséget kérnek, ott adjunk, például leugrásnál, bukfencnél stb. A segítség megtagadása bizonytalanságot vált ki.
– – –
Várostrom
Kellék: 6,10 vagy 15 konzervdoboz, 1 labda
A konzervdobozokat helyettesítheti építőkocka, erős papírdoboz vagy hasonló tárgy. Ezeket várszerűen úgy helyezzük el, hogy előbb állítsunk fel egy vonalban hármat, ezekre kettőt, majd a tetejükre egyet. Ezt a várat kell egy labdával eltalálni. A távolságot a gyermekek korától és dobási készségüktől tegyük függővé.
Ha valakinek sikerül a dobozokat eltalálni, akkor a gyerekek nagy mulatságára azok hangos robajjal szétgurulnak. Aki szétverte, az állítsa fel a várat és engedje, hogy a soron levő pajtása következzék.
– – –
Papír tépés
Kellék: papírlap
A gyermekek körbe ülnek. Egyikük egy papírlapot középen kettétép és az egyik felét továbbítja a szomszédjának. Ő is megfelezi a lapot és szintén a felét továbbadja. Így megy ez addig, amíg olyan kicsivé nem válik a papír, hogy azt már nem lehet tovább tépni. Csak az érvényes még, amikor a két papiros darabka nagyjából egyforma, a széléről lecsípett szálacskák nem számítanak. Aki nem tudott tovább felezni, az kiesik a játékból és hátrább csúszik a székével. A tovább játszók pedig közép felé csúsznak, hogy könnyebben adogassák kézből-kézbe a lapot. Az lesz a győztes, aki utoljára bent maradt.
– – –
Tenyértorony
A gyermekek egy asztalt körbeülnek. Egyikük a jobb kezét tenyérrel lefelé az asztal közepére helyezi. Szomszédja szintén a jobb kezét ráhelyezi az övére. Ennek tetejére jön a következő gyermek jobb keze. Mikor körbeértek, mindenki a bal kezét teszi fel: elkészült a kéztorony! A legelső gyermek húzza ki az alul levő kezét és tegye a torony tetejére, majd sorba a többiek is. Így kerül mindig a legalsó gyermek keze a „torony” tetejére. A játék menete során egyre gyorsabban kell végezni a műveletet. Addig lehet ezt játszani, amíg össze nem dől az egész, vagyis a nagy kapkodásban már nincs a kezeknek torony jellege.
– – –
Fuss haza!
Eszköz: maci és körkötél
A játékmaci köré kötéllel kört alakítunk, ez lesz a ház. A gyermekek körbe futnak menetirány szerint a ház körül. Jelre befutnak a házba. Aki elsőnek ugrik be a házba, az a győztes.
– – –
Fészekrakó
Eszköz: A játszó gyermekek létszámával megegyező babzsák vagy kispárna
A gyermekek babzsákkal/kispárnával a kezükben szaladgálnak, jelre leülnek a babzsákra/kisoárnára, amely a fészket jelenti a játékban. Az ügyes, aki elsőként ül nyugodtan, szépen a babzsákján/párnáján.
– – –
Patakugrás
Eszköz: kréta, botok, kötelek szigetelőszalag vagy bármi, amivel a patak két partját kijelölhetjük
A patakot a földön két párhuzamos vonallal jelöljük meg. A patak szélességét, vagyis a vonalak/botok/kötelek/ragasztócsíkok távolságát a gyermek korától és ügyességétől tesszük függővé. A gyermekek álljanak sorba és egymás után ugorjanak az egyik partról a másikra. A vízbe (azaz a két jelölés közé) ugrani nem szabad, aki beugrik, az “vizes lesz”. Ha van bőven helyünk, akkor legyen bosszú a patak, így mindenki egyszerre ugorhat. Többféle módon ugorhatnak: nekifutással, helyből, páros lábbal, fél lábon, dobbantással, hátrafelé.
– – –
ÖRÖMTELI JÁTÉKOT, SOK-SOK NEVETÉST ÉS KELLEMES IDŐTÖLTÉST KÍVÁNUNK!